BNR 172 - Veerhaven X 'Orka'

drieschroefs duwboot voor de rijnvaart

De Veerhaven X 'Orka' is de eerste duwboot gebouwd door Scheepswerf Gebr. Kooiman BV en de vijfde voor ThyssenKrupp Veerhaven BV. De Veerhaven X is ontworpen om te navigeren met een totaal van zes duwbakken op de binnenwater route van en naar Rotterdam Europort en Duisburg. De drukke, ondiep en kronkelende rivier, in combinatie met een krap reis schema vraagt om een schip met een goede wendbaarheid en grote voortstuwingsvermogen. Dit resulteerde voor de Veerhaven X in een triple-schroef voortstuwings installatie met drie sproeiers en drie fishtail roeren. Om optimale wendbaarheid bij het navigeren achteruit in samenstelling met zes bakken houden is het vaartuig voorzien van twee boegschroef units.

De accommodatie is gelegen in de dubbellaags bovenbouw en bestaat uit negen cabines voor de bemanning, inclusief een cabine voor de eigenaar, elk met aparte sanitaire voorzieningen. Daarnaast een fitnessruimte, een messroom met lounge faciliteiten, de kombuis en een kleedkamer zijn hier aanwezig. Met het oog om het strikte geluidsniveaus vereist door ThyssenKrupp Veerhaven BV te verkrijgen, is de accommodatie verend gemonteerd op pneumatische schokdempers.

Veel inspanning is verricht om een duidelijk zicht over 360 graden vanuit het stuurhuis te realiseren. Om dit te verkrijgen, is er geen staalconstructie in de stuurhut voor en achter toegepast, slechts een minimale staalconstructie aan de zijkanten. De dubbel geïsoleerde glazen sponning loze ruiten zijn direct aan de constructie en elkaar vastgelijmd. De ruime stuurhut bevat een centraal bedieningsconsole die is ingericht voor one-man bediening van het schip.

Voor een krachtig aangedreven duwboot op de kolen en erts vaart, zijn brandstofkosten een substantieel deel van de totale operationele kosten. Daarom wordt de prestatie van de duwboten van ThyssenKrupp Veerhaven BV gecontroleerd en bijgehouden met behulp van een geavanceerd "Tempomaat" systeem dat door Techno Fysica is geïnstalleerd.

De voortstuwingsinrichting ligt in het midscheepse deel van het schip. De installatie bestaat uit drie MaK 8M20 scheepsdieselmotoren, beoordeeld 1,360KW op 900rpm. De motoren zijn elk voorzien van een Vulkan flexibele koppeling van het type R-RATO G2120R-2200 en een Reintjes WAF 1943 versnellingsbak, deze geven de drie schroeven een snelheid van 256 rpm.

bnr-172_thumb_groot_01

TYPE SCHIP:

Drieschroefs duwboot voor de Rijnvaart (geschikt voor het duwen van 6 geladen duwbakken)

HOOFDAFMETINGEN:

  • Lengte over alles 40,00 m
  • Breedte 15,00 m
  • Holte 2,75 m
  • Diepgang 1,74 m (50% voorraden)

VOORTSTUWING:

  • Hoofdmotoren 3 x MAK 8M20
  • Reintjes keerkoppelingen WAF 1943 reductie 3,52:1
  • Totaal vermogen 1.360 kW / 900 rpm
  • Boegschroef Lips- Wärtsilä 3 st Lips 5-blads schroeven Ø 2050 mm in Lips HR straalbuizen
  • Twee stuks Veth elektrisch gedreven BB-SB boegschroeven 2 x 400 kW

HULPMOTOREN:

  • 4 x Scania DS-12-62 M 315 kW / 1500 rpm (met 390kVA Stamford generatoren)
  • 1 x John Deere 4045TF258 75 kW / 1500 rpm (met 97 kVA Stamford generator)

HULPWERKTUIGEN:

  • Anker- en koppellieren: Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V.

ACCOMMODATIE:

  • 9 hutten, fitnessruimte, kleedruimte, mess, kombuis, stuurhut en controlekamer
  • De accommodatie is volledig elastisch opgesteld op luchtgevulde balgen en voorzien van een volledig luchtbehandelingssysteem

Meer informatie over 'BNR 172 - Veerhaven X 'Orka''?

Neem vrijblijvend contact op met Kooiman Marine Group over 'BNR 172 - Veerhaven X 'Orka''. Wij helpen u graag verder. Uw gegevens worden vertrouwelijk en volgens de wet AVG opgeslagen en behandeld.

Algemene informatie

T +31 (0)78 61 00 477
F +31 (0)78 61 00 039
contactkooiman@kooimanmarinegroup.nl