BNR 176 - Vector

dubbelschroefs drogelading-/containerschip binnenvaart

In opdracht van V.O.F. Elisabeth heeft Scheepswerf Gebr. Kooiman BV het nieuwbouw drogelading schip Vector opgeleverd. De Vector is een nieuw ontworpen schip van de hand van scheepsontwerper/tekenaar Van Duijvendijk. De Vector meet 135 x 11.45 x 3.75 meter en heeft een maximum draagvermogen van 4201 ton.

 

De Vector is een schip dat geheel op maatwerk is gebouwd en ontworpen naar de nieuwste inzichten en mogelijkheden. De uitgangspunten bij het ontwerp waren een goed lopend schip met een verhouding in draagvermogen en inhoud en met een doordacht complete uitrusting. Dat heeft geresulteerd in een schip met een geoptimaliseerd lijnenplan dat door het MARIN in Wageningen uitgebreid werd getest. Een duidelijk zichtbaar casco detail is het scherp geveegde voorschip dat naar boven toe sterk uitloopt zodat het voordek toch veel ruimte biedt. Op het voordek staat een uitgebreide ankerinrichting met twee touwrollen en spanners, deze zijn ook door Kooiman Marine Group ontworpen en geproduceerd.

Een ander kenmerk is het middenschip met een holte van 4.25 meter met een ruimlengte voor 17 containers. Het achterschip is hoog opgebouwd waarbij de boeiing ontbreekt zodat een onderhoudsvriendelijk achterdek is gerealiseerd. Een onderdeel van de complete uitrusting wordt gevormd door de spudpalen die doordacht werden geplaatst.

 

Het casco van de Vector werd in twee delen op de Malbo werf in het Poolse Malczyce gebouwd in een Stettin aan elkaar gezet. Het middenschip is langsspant gebouwd met een dubbele bodem van 0.70 meter en met gebruikmaking van Hightension steel zodat er sprake is van een lichtgewicht constructie. De buikdenning is geconstrueerd uit het sterke en veerkrachtige Hardox staal (Swedish Steel) zodat ook hier weer gewicht werd bespaard. Het schip werd verder uitgerust met een uitgebreid ballastsysteem met compartimenten die middels afsluiters in het gangboord bedienbaar zijn.

 

De Vector is zeer compleet uitgerust met de zekerheid van een continu exploitatie. Op het voorschip staan een geluidgedempte generatorset, twee kopschroeven, een spudpaal en ook het innovatieve Rotor koproersysteem type RMS2000V van de firma Van der Velden. Op de Vector plaatste Van der Velden voor het eerst een verticale starre opstelling hetgeen een verdere ruimtebesparing oplevert. Het RMS systeem is een geavanceerd koproer dat zijn werking aan het Magnus-effect dankt. Door een snel roterende cilinder in aanstromend water te plaatsen ontstaat door het optredende drukverschil een liftkracht. Deze liftkracht is groter dan bij een conventioneel roer. De liftkracht van een rotor Koproer met een lengte van 1.2 meter komt overeen met de liftkracht van een conventioneel roer met een oppervlak van twee M2. Hierdoor gebruikt het Rotor Koproer slechts zeer weinig ruimte. Op de Vector is het rotor systeem vertikaal opgesteld zodat deze nauwelijks plaats in beslag neemt.

 

Op het achterschip staan twee Caterpillar voortstuwingsmotoren van het type 3508B met een vermogen van 1065 PK elk. Verder staan er een geluidgedempte generatorset en een hydraulisch aangedreven schroefasgenerator. De electrische installatie was in handen van de Kooiman Scheepselektro, deze verzorgde de complete installatie inclusief het tweedraads systeem. Alphatron Marine leverde de complete nautische uitrusting uit de Multifunction lijn met Alpha Chart kaartsysteem en Alphacam RVS camera systeem. De complete betimmering was in eigen beheer van Scheepswerf Gebr. Kooiman.

TYPE SCHIP:

Dubbelschroefs drogelading-/containerschip binnenvaart

 

HOOFDAFMETINGEN:

Lengte over alles 135,00 m

Breedte over alles 11,45 m

Holte 4,25 m

 

VOORTSTUWING:

Hoofdmotoren 2 x Caterpillar 3508C

Totaal vermogen 2130 pk / 1600 rpm

Tandwielkasten 2 x Massson MM W4400 red. 5.077:1

Voortstuwing 2 x Wartsila 5-blad tiprake schroeven in HR straalbuizen Ø 1700 mm

Boegschroeven 2 x Van Tiem 1200 MKIC met stuurrooster

Elk aangedreven door een Caterpillar C18 van 460 pk / 1800 rpm

 

HULPMOTOREN:

2 x Caterpillar C 4.4 elektrisch 64 kVa geluid gedempt 220/380 V 50 Hz

1 x ‘Van Der Velden’ hydraulische asgenerator 60 kVa

 

HULPWERKTUIGEN:

Spudpaal op achter- en voorschip, hydraulisch aangedreven

 

bijzonderheden:

Ruimlengte geschikt voor 17 × 20’ containers

Middenschip uitgevoerd in langsspantensysteem

Topconstructie middenschip vervaardigd van ‘High tensile’ staal / ruimvloer van ‘Hardox’ staal

Vast opgestelde woning op achter- en voorschip

‘Friese kap’ luiken met hydraulische luikenwagen

NEEM CONTACT OP OVER
BINNENVAARTSCHEPEN

Neem direct contact op met een vertegenwoordiger van onze onderneming over de mogelijkheden van Kooiman Binnenvaartschepen.

GERELATEERDE PROJECTEN

Lindtsedijk 84

3336 LE Zwijndrecht

Nederland

T +31 (0)78 61 00 477

F +31 (0)78 61 00 039

 

Contactpersoon

Rinus Kooiman

Managing Director

rinuskooiman@kooimanmarinegroup.nl

MEER INFORMATIE

Omdat we van binnenvaartschepen een van onze specialisaties hebben gemaakt, hebben we veel ervaring met het ontwerpen en plaatsen van dekwerktuigen en hulpwerktuigen. Meer informatie over binnenvaartschepen en Kooiman maritiem ontwerp en nieuwbouw.

Vereist

Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

Vereist

Vereist

Vereist

Contact

Kooiman Marine Group

Lindtsedijk 84

3336LE Zwijndrecht

(t) +31 (0)78-6100477