BNR 177 - Viking

dubbelschroef knikspant sleepboot met hekrol en duwsteven

De Viking is een sleepboot gebouwd bij Scheepswerf Gebr. Kooiman, die deel uitmaakt van Kooiman Marine Group. De eigenaar van de Viking is Koerts Internationale Sleepdienst (KITS) uit Delfzijl. Het schip is de eerste sleepboot van deze omvang voor de werf en het is ook krachtiger dan zijn voorgangers. De krachtige sleepboot zal beschikbaar zijn over de hele wereld door bemiddeling van Seacontractors.

Het ontwerp is ontwikkeld door het in-house design team van Kooiman Engineering, dat maakt uitgebreid gebruik van 3D-modelling software voor de productie tekeningen. Het kantoor draagt ook zorg voor de technische begeleiding.

De Viking is een multi-purpose en ankerwerkzaamheden sleepboot voor sleep-, duw-, en havendiensten. De twee schroeven geven het schip een trekkracht van 70 ton. De roeren kunnen onafhankelijk van elkaar 150 graden worden gedraaid. De romp is dubbelwandig en zowel de romp en de bovenbouw zijn gemaakt van zacht staal.

Een opvallend designelement is de boegschroef tunnel, die aan bakboord en stuurboord naar beneden afloopt, dit om efficiëntie te houden wanneer de boot licht is geladen. De boegschroef is een 240 kW hydraulische boegschroef van Verhaar Omega. De 5- bladen Cunial schroeven hebben een diameter van 2400 mm. Propellers, sproeiers en de asafdichtingen werden geleverd door Wärtsilä. Koedood Dieselservice leverde de hoofd- en hulpmotoren. De belangrijkste motoren zijn Mitsubishi van het type S12U-MPTK, deze leveren elk 2238 kW voortstuwing vermogen bij 1100 rpm.

Intersona voerde berekeningen uit mbt het geluid en trillingen. Om de geluidsoverlast te verminderen, zijn zowel de belangrijkste motoren en uitlaten van de hulpmotoren uitgerust met Discom dempers met geïntegreerde vonkenvangers. Ongeveer 90% van de machinekamer werd geïsoleerd met geluidsabsorberende materialen door Thermatras.

Het werkdek is zo laag mogelijk gehouden en is bedekt met hout en heeft ruimte voor twee 20 voet containers. Bij de spiegel, is er een grote 6,5 m brede rol met een diameter van 1,2 m en een 150 ton werklast. De pinnen op het achterdek staan onder een binnenwaartse hoek van ongeveer 45 graden. Verder staan op het werkdek een grote hydraulische sleeplier met twee trommels, geleerd  door Machine- & Lierenfabriek C. Kraaijveld BV. Het heeft een trekkracht van 2 x 80 ton. Aan stuurboordzijde staat een Heila hydraulische laadkraan die 9 ton kan tillen op zijn maximale bereik van 16,3 m.

bnr_177_thumb_groot_05

TYPE SCHIP:

Dubbelschroef knikspant sleepboot met hekrol en duwsteven

HOOFDAFMETINGEN:

  • Lengte over alles 30,80 m
  • Lengte loodlijnen 27,67 m
  • Breedte (op de mal) 10,50 m
  • Holte 4,10 m
  • Constructie diepgang 3,75 m

VOORTSTUWING:

  • Hoofdmotoren 2 x Mitsubishi S12U-MPTK 2238 kW / 1100 rpm
  • Masson keerkoppelingen W-20500 reductie 4,464:1
  • Boegschroef Verhaar hydraulische boegschroef 220 kW

HULPMOTOREN:

  • 1 x Mitsubishi S6A3-MPTK 410 kW / 1800 rpm (aandrijving hydrauliekpompen)
  • 2 x Mitsubishi 6D16T 106 kW / 1500 rpm (met 120 kVA Stamford generatoren)

HULPWERKTUIGEN:

  • Sleeplier: Kraaijeveld KAS-60-H-TR/TR 2 x 80 ton trekkracht en 2 x 180 ton houdkracht
  • Dekkraan: Double D Marine Equipment B.V. Heila hydraulische knikboom marine kraan HLRM 200-4SL
  • Towing pins: Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V.

Meer informatie over 'BNR 177 - Viking'?

Neem vrijblijvend contact op met Kooiman Marine Group over 'BNR 177 - Viking'. Wij helpen u graag verder. Uw gegevens worden vertrouwelijk en volgens de wet AVG opgeslagen en behandeld.

Algemene informatie

T +31 (0)78 61 00 477
F +31 (0)78 61 00 039
contactkooiman@kooimanmarinegroup.nl