bnr 202 - castor

1500 m³ split hopper barge

Lindtsedijk 84

3336 LE Zwijndrecht

Nederland

T +31 (0)78 61 00 477

F +31 (0)78 61 00 039

 

Contactpersoon

Rinus Kooiman

Managing Director

rinuskooiman@kooimanmarinegroup.nl

Het type schip van de identieke Castor en Pollux is een zelfvoortstuwende split hopper barge. Het schip heeft geen eigen baggermaterieel, maar het kan worden opgevuld door een ander baggerschip (of uit een walstation) en kan zijn lading snel onder water storten. Samen met de Mustang en Duke II, twee krachtige AHTS sleepboten van Scheepswerf Gebr. Kooiman en eigendom van dezelfde opdrachtgever, zullen de schepen worden gebruikt in de olie- en gas infrastructuurwerken in de wateren ten noorden van Rusland.

 

De belangrijkste taak zal zijn om een ​​beschermende laag van zand en stenen te dumpen bovenop nieuw aangelegde gaspijpleidingen op de zeebodem en voor het opvullen van onderwater geulen. De eigenaar van de schepen is MRTS JSC, een van de grootste Russische bedrijven in het uitvoeren van turnkey aanleg van onderzeese olie- en gaspijpleiding infrastructuren.

bnr 202 Castor split hopper barge baggerschip dredger, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

Castor en Pollux zijn ontworpen door Kooiman Engineering, het eigen ontwerp en engineering bureau van Kooiman Marine Group. De vier romp helften zijn gebouwd in Turkije, en vervolgens naar Zwijndrecht gesleept, waar de lokaal gebouwde bovenbouw er bovenop is geplaatst.

 

Elk van de schepen bestaat voornamelijk uit drie delen: een bovenbouw en twee bijna perfect symmetrische halve rompen. De casco's worden op hoofddek niveau met scharnieren voor en achter de trechter samengevoegd. Dichtbij de scharnieren op het hoofddek, maar ook in de bodembeplating, zorgt een mannelijke/vrouwelijke tandverbinding voor een sterke lengte verbinding tussen beide helften.

 

Een paar meter onder de zijscharnieren, in een uitsparing aan de buitenzijde van de hopper, zijn onderwater hydraulische cilinders geplaatst die de romp kunnen openen en sluiten. De 1500 kubieke meter trechter is voorzien van een lading monitoringssysteem om het hopper volume en gewicht te bepalen. Twee brandspuiten op ​​de luikhoofden van de hopper kunnen het resterende zand reinigen.

 

De schepen hebben een ijsklasse notatie van 1C, dat het seizoen verlengd voor het werken op hoge breedtegraden. Ze zijn goedgekeurd voor gebruik in ijs tot 40 centimeter dik. Zichtbare gevolgen van de ijsklasse notatie is de grotere diameter van de schroefas en de grootte van de versnellingsbak, welke moeten de effecten van draaien in ijs moeten aankunnen. De schroeven hebben een diameter van 1800 mm.

 

Elke romp herbergt een Mitsubishi hoofdmotor van 940 kW bij 1.600 rpm en een MAN generatorset van 280 kVA. De uitlaten passeren een droge demper en gaan omhoog door het dek van het achterschip bij de accommodatie, door middel van omhulsels zijn die bevestigd aan de romp. Deze behuizingen worden ook gebruikt voor de luchttoevoer en luchtafvoer van de machinekamer ventilatie. De gehele elektrische installatie werd gedaan door de eigen elektro technische bureau van Kooiman Marine Group: Kooiman Scheepselektro.

bnr 202 Castor split hopper barge baggerschip dredger, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

GERELATEERDE PROJECTEN

bnr 193 Reimerswaal dredger hopperzuiger, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

reimerswaal

Baggerschip

NEEM CONTACT OP OVER
BAGGERSCHEPEN

Neem direct contact op met een vertegenwoordiger van onze onderneming over de mogelijkheden van Kooiman Baggerschepen.

bnr 202 Castor split hopper barge baggerschip dredger, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG
bnr 201 Scheldeoord multifunctioneel baggerponton en werkponton, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

scheldeoord

Werkschip

MEER INFORMATIE

Omdat we van werk- en baggerschepen een van onze specialisaties hebben gemaakt, hebben we veel ervaring met het ontwerpen en plaatsen van dekwerktuigen en hulpwerktuigen. Meer informatie over deze werk- en baggerschepen en Kooiman maritiem ontwerp en nieuwbouw.

Vereist

Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

Vereist

Vereist

Vereist

Nederlandse vlag Engelse vlag
bnr 202 Castor split hopper barge baggerschip dredger, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

TYPE SCHIP:

1500 m³ split hopper barge, X hull, X mach, onbeperkte navigatie, aut-ums, ijsklasse 1C

 

HOOFDAFMETINGEN:

Lengte over alles: 77,40 m

Lengte loodlijnen: 73,20 m

Breedte (op de mal): 13,20 m

Holte: 5,40 m

Diepgang volledige lading: 4,00 m

 

VOORTSTUWING:

Hoofdmotoren: Mitsubishi S12R-MPTAW-3, 2 x 940 kW / 1600 rpm

Keerkoppeling: Masson MM17000

Schroeven: 5 blads, 1,80 m / Ø 2,40 m

Boegschroef: Veth Tunnel Thruster VT-150 + B-1 E-motor Leroy Somer, 150 kW / 1800 rpm

 

HULPMOTOREN:

2 x MAN D2866LXE30, 244 kW / 1500 rpm (generatorset)

1 x Hatz 2M41, 16,4 kW / 1500 rpm (noodgenerator)

 

HULPWERKTUIGEN:

Vremac split cilinders

 

Accommodatie:

Ruimte voor 8 crew leden en 2 passagiers

facebook, youtube en linkedin Kooiman Marine Group

Contact

Kooiman Marine Group

Lindtsedijk 84

3336LE Zwijndrecht

(t) +31 (0)78-6100477