De verlenging van de Swalinge

In april dit jaar is op Scheepswerf Kooiman Hoebee de Swalinge te water gelaten. Tijdens de werkzaamheden is het schip onder andere met 37 meter verlengd. 

Omdat de werf in Dordrecht beschikt over een moderne en innovatieve 150 meter lange dwarshelling, ruime reparatiekades, voldoende kraancapaciteit en veel disciplines in huis heeft zoals een eigen engineering, pijpfitterij en scheepselektro, is het een uitstekende locatie voor een omvangrijk project als deze.

De Swalinge

De Swalinge is sinds haar eerste tewaterlating in 1977 meermaals verbouwd. Na de oplevering is 1977 is het tot 1996 ingezet als coaster. Daarna is ze door Kooiman Marine Group omgebouwd tot sleephopperzuiger en onder andere voorzien van een ontwateringsinstallatie om zo de lading droog te kunnen pompen.

In het begin van dit jaar heeft de Swalinge op Scheepswerf Kooiman Hoebee opnieuw de nodige werkzaamheden ondergaan. Zo is het schip onder andere compleet doormidden gehaald om er een sectie tussen te plaatsen. Hiermee is de lengte van het schip met ruim 37 meter toegenomen, waardoor de beuninhoud van 1800m3 vergroot is naar 3000m3.

Naast de verlenging op onze werf in Dordrecht is het schip ook op andere vlakken verbouwd. Zo is het schip voorzien van twee spudpalen en is een tweede boegschroef aangebracht. Daarnaast is rond de schroef een straalbuis gemonteerd, evenals een nieuw ontworpen bulbsteven. Omdat ook de baggerinstallatie is voorzien van een nieuwe hydraulisch verstelbare zeefinstallatie, is de inzetbaarheid van de Swalinge geoptimaliseerd.

Ombouw naar nieuwe technische en functionele eisen

De Swalinge, eerst als coaster ingezet en tegenwoordig als sleephopperzuiger, is een mooi voorbeeld van hoe een schip, middels een ombouw, verlenging en modernisering steeds weer aan hedendaagse technische en functionele eisen voldoet.

Wanneer een schip in de basis nog goed is, kan door te investeren in een ombouw significante tijdwinst behaald worden ten opzichte van nieuwbouw. Daarnaast kan het financieel aantrekkelijk zijn om met een beperkte investering een ‘nieuw’ schip te verkrijgen. Dit is met name interessant wanneer behoeftes in de markt veranderen of wanneer er in een bepaalde markt overcapaciteit is en het schip door ombouw relatief snel in een andere markt ingezet kan worden.

Gepubliceert op: 13 okt 2022

Categorie: Activiteiten

Terug naar overzicht

Alle berichten Achievements Activiteiten Corporate Evenementen Producten