BNR 168 - Rona

dubbelschroefs beperkte diepgang mosselkotter

Scheepswerf Gebr. Kooiman BV heeft de mosselkotter SO 977 Rona, bouwnummer 168, opgeleverd aan de firma Atlanfish Ltd uit het Ierse Carndonagh. De eerste in een serie van drie visserijschepen. Het schip opereert in Ierse wateren. In vergelijk met de Nederlandse mosselkotters heeft deze boot een grotere diepgang, holte en boeghoogte.

Het stalen casco en de aluminium opbouw werden bij scheepswerf Stocznia Kozle Serwis in Kozle, Polen gebouwd. Het schip heeft twee mosselruimen met een gezamenlijke laadcapaciteit van 220 m³. Het spoelruim met een capaciteit 56 m³ kan als extra laadruim worden ingezet. Het schip heeft lospoorten met injectors in de zijde; voor- en achterruim zijn ook nog voorzien van een venturi in de bodem. De ruimen zijn uitgerust met een draaibare spoelkop en met lospoorten met Nozzles in de zijde.

De Rona vist met vier stuks 2,4 meter korren. Daarvoor is er is uitgerust met een Padmos mossellier met acht-trommels aanwezig, vier voor de visdraden en vier voor de uitkapdraden. De vislier mossellier wordt aangedreven door een Caterpillar 3406, 6-cilinder dieselmotor van 365 kW bij 2100 tpm, met reductiekeerkoppeling. Alles wordt geregeld vanuit de stuurhut.

De liermotor drijft aan de vrije krukaszijde een hydrauliekpomp aan, respectievelijk voor de boegschroef en het hydraulisch/mechanische uitzetsysteem van de vier visgieken, de spoelkoppen en de laad/loskraan. De dek kraan is een knuckleboom kraan van Double D Marine, type HLRM 13-2S. De spoelpomp en de boordnetgenerator worden elk aangedreven door een Caterpillar 3306B dieselmotor (157kW@1800 tpm).

Twee Caterpillar 3412E 3412 E TA dieselmotoren van ieder 375 349 kW @ 1800 tpm drijven via Reintjes reductiekeerkoppelingen, type WAF 344 L, de vijfblads van Voorden schroeven aan, diameter van 1100 mm, in Van der Giessen wing-nozzles. Zij geven het vaartuig een snelheid van ruim 11 knopen. Een John Deere van 65 kVA voedt het boordnet. Het schip is uitgerust met een Veth Motoren boegschroef, type VT 150, 110 kW @1500 tpm.

De accommodatie, met badkamer, messroom en drie hutten is ontworpen voor een 5-koppige bemanning, in éénpersoonshutten. De Rona is gebouwd onder klasse van Lloyd’s Register.

bnr_168_med_slide_07

TYPE SCHIP:

Dubbelschroefs beperkte diepgang mosselkotter

HOOFDAFMETINGEN:

  • Lengte over alles 40,00 m
  • Lengte loodlijnen 36,75 m
  • Breedte (op de mal) 9,00 m
  • Holte 3,10 m
  • Lege diepgang 1,20 m

VOORTSTUWING:

  • Hoofdmotoren 2 x Caterpillar 3412 E elk 635 pk / 1800 rpm
  • Reintjes keerkoppelingen type WAF 344L
  • Boegschroef Tunnel boegschroef, type VT 150, schroef Ø 750 mm, hydraulisch aangedreven, 110 kW at 1500 rpm
  • 2 st. 5-blads schroeven, Ø 1100mm draaiend in v.d. Giessen wingnozzle type straalbuizen
  • Schroefassen uitgerust met IHC Supreme LD afdichtingen

HULPMOTOREN:

  • 1 x Caterpillar 3406C DI-TA voor lier en hydraulische pomp aandrijving, 305 pk / 1800 rpm
  • 1 x Caterpillar 3306 DI-TA voor spoelpomp aandrijving, 195 pk / 1800 rpm
  • 1 John Deere generator set 65 kVA; 1 Hatz generator set 30 kVA

HULPWERKTUIGEN:

  • 2 HHP pool ankers met een totale lengte van 151,25 m
  • Mossellier, Padmos type PLT-130-8 voorzien van 4 trommels voor de korren en 4 trommels voor de inkapdraden
  • Complete spoelinstallatie voorzien met twee aparte opvoerbanden en stortkokers naar elk laadruim
  • Zwaar uitgevoerde portaalmast constructie uitgerust met vier gieken welke door een lier en CT-lier automatisch binnen-buitenboord gedraaid kunnen worden
  • Knikarm big-bag loskraan type Heila HLRM 13-2S

Meer informatie over 'BNR 168 - Rona'?

Neem vrijblijvend contact op met Kooiman Marine Group over 'BNR 168 - Rona'. Wij helpen u graag verder. Uw gegevens worden vertrouwelijk en volgens de wet AVG opgeslagen en behandeld.

Algemene informatie

T +31 (0)78 61 00 477
F +31 (0)78 61 00 039
contactkooiman@kooimanmarinegroup.nl