Afhankelijk van de vlaggenstaat dienen uiterlijk 8 september 2024 alle zeegaande schepen uitgerust met ballasttanks en groter dan 400GT te voldoen aan de nieuwe eisen van de IMO Ballast Water Management Convention. Kooiman Marine Group heeft ruime ervaring met het inbouwen van ballast water treatment systemen en heeft alle discplines in huis om dergelijke projecten efficiënt uit te voeren.
Het installeren van een ballast water treatment systeem op een bestaand schip, in een bestaande machinekamer is vaak een complexe operatie. In de oorspronkelijke bouw is vrijwel nooit rekening gehouden met een dergelijk systeem waardoor de beschikbare ruimte beperkt is. Dit betekent dat het systeem moet worden aangepast op de bestaande situatie aan boord. Daarnaast moet een schip uit de vaart gehaald worden, wat de nodige kosten met zich meebrengt.
Een goede voorbereiding, engineering en een flexibele samenwerkingspartner zijn essentieel voor een succesvolle retrofit. Op die manier kan de doorlooptijd van de werkzaamheden zo kort mogelijk worden gehouden, waardoor stilligtijd van een schip tot een minimum beperkt wordt. Het project onderbrengen bij een werf welke alle benodigde disciplines in huis heeft, zoals Kooiman Marine Group, is hierin een verstandige keuze.
Met behulp van een 3D laser scan wordt de beschikbare ruimte aan boord vooraf opgemeten. De gegevens worden door Kooiman Engineering verder uitgewerkt (pre-engineering) om te beoordelen of het ballast water treatment systeem in de machinekamer of andere ruimte past. Vervolgens vindt detailengineering plaats en kan het benodigde leidingwerk op de CNC buigmachines geprefabriceerd worden. De benodigde piping kan geleverd worden in diverse materialen, zoals GRE, GRP, Stainless Steel, black steel of gegalvaniseerd staal.
Kooiman Marine Group heeft een ruime ervaring met installatie van apparatuur in bestaande ruimtes, aanpassen van bestaande ruimtes en het werken met complexe systemen. Kooiman Marine Group installeert op de werflocaties en, eventueel in samenwerking met een partner, vindt installatie aan boord plaats tijdens een reis. Uiteraard is het mogelijk voor schepen tot 150m om de installatie te combineren met een hellingbeurt. Tijdverlet wordt op deze wijze zoveel mogelijk voorkomen. Na installatie kan indien nodig aan boord technische service verleend worden.
Kooiman Marine Group heeft ruime ervaring met het inbouwen van ballast water treatment systemen. Kooiman Marine Group beschikt op hun werven over een eigen engineering, elektro-afdeling en pijpfitterij. Hierdoor kan het inbouwen van een ballast water treatment systeem in zijn geheel bij Kooiman Marine Group worden ondergebracht. Hierbij delen wij een project op in de volgende fases.
Een ballast water treatment systeem verschilt per (type) schip. Om te bepalen wat voor systeem er moet komen, wordt vooraf een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Het kan zijn dat de scheepseigenaar dit zelf bepaald, optioneel kan Kooiman Marine Group deze werkzaamheden meenemen. Dit omvat het verzamelen en beoordelen van diverse relevante documentatie.
Wanneer in de opstartfase is bepaald welk systeem er moet komen, wordt vervolgens gestart met de concept engineering. Gedurende deze fase wordt onderzocht waar aan boord het systeem het beste ingebouwd kan worden. Deze ruimte wordt vervolgens middels 3D lasertechniek in gescand zodat een 3D model gemaakt kan worden van de ruimte. Dit model wordt door Kooiman Marine Group niet alleen gebruikt tijdens de engineering, maar ook in de voorbereiding en prefabricage van het leidingwerk.
In de detail engineeringfase wordt de informatie uit het 3D model gebruikt om fabricagetekeningen (de pipe spools), te maken van al het leidingwerk. Ook worden tekeningen gemaakt van de fundaties en het equipment die nodig zijn voor het inbouwen van het systeem. Hierbij wordt ook het juiste materiaal gekozen en de stuklijsten gemaakt
Na de detail engineering wordt al het benodigde materiaal geproduceerd. Al het leidingwerk wordt in onze pijpfitterij nauwkeurig, computergestuurd gebogen en klaar gemaakt om te worden gegalvaniseerd. Op deze manier kunnen we een compleet bouwpakket samenstellen, inclusief alle benodigde equipment, wat gebruikt kan worden voor de installatie.
Nadat het complete systeem is geïnstalleerd dient deze inbedrijf gesteld en getest te worden. Om de doorlooptijd van de refit zo kort mogelijk te houden, is het belangrijk dat de installatie van alle componenten nauwkeurig wordt uitgevoerd.