BNR 200 - Duke II

dubbelschroefs ahts sleepboot met hekrol en duwsteven ijsklasse 1a super

Bij Scheepswerf Gebr. Kooiman is het ontwerp van de Mustang ondertussen geëvolueerd door bouw en ontwikkeling in een sterkere en grotere anchor handling tug supply (AHTS) vaartuig, dat volledig tot uiting kwam in de in 2011 geleverde Norne. Uiterst tevreden met de prestaties van de Mustang, besloten de eigenaren van Probus Mare dezelfde bouwer te contracteren voor een nieuw schip, dat de Duke II zou worden genoemd.

De werf heeft ten opzichte van de al hoge status van de Norne een verbeterde ijsklasse ingesteld naar 1A Super, naar de Fins-Zweedse ijsklasse ratings. Dit is de hoogste ijsklasse waardering verkrijgbaar voor een AHTS, en de laatste stap voordat het een ijsbreker-status zou hebben. Het maakt het mogelijk voor het vaartuig om te werken in moeilijke ijscondities zonder hulp  van een ijsbreker. Hoewel de rompvorm en de aandrijflijn van de Norne ongewijzigd kon blijven, waren heel wat aanpassingen nodig om deze hoge waardering te bereiken.

Zowel de Mustang en Duke II zijn werkzaam in de olie- en gasindustrie, waar ze werken als een veelzijdig support schip door het instellen en ophalen van ankers, het trekken van pontons en het leveren van kleine hoeveelheden brandstof of containers. Met haar hogere ijsklasse rating, is de verwachting dat de Duke II het werk seizoen in de lente en de herfst kan verlengen.

Een belangrijk aspect van de ijsklasse rating is de eis dat de voortstuwing installatie in staat moet zijn om te gaan met aanzienlijke effecten van ijsblokken die tegen de propellers komen. Dit resulteerde in een verhoogde schroefas diameters (260-335 mm) en aanzienlijk grotere versnellingsbakken, die daardoor bijna groter werden dan de hoofdmotoren. De roerassen zijn ook dikker en de stuurinrichting is krachtiger, wat manoeuvreren sneller maakt. Aan de achterrand van elk roer voorkomt een een ijs-mes dat bij achteruit varen blokken ijs tussen het roer en de romp komen te zitten.

Voor de kosten efficiëntie, werd de romp van Duke II gebouwd in Tsjechië, waarna de afbouw plaats vond op de overdekte sleephelling bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht. Als gevolg van full-service aanpak van de werf, waar bijna alle aspecten van de scheepsbouw intern leverbaar zijn, blijven de communicatielijnen kort, wat bijdraagt aan efficiency, klanttevredenheid en verminderde bouwtijd.

bnr_200_thumb_groot_06

TYPE SCHIP:

Dubbelschroefs AHTS sleepboot met hekrol en duwsteven ijsklasse 1A super

HOOFDAFMETINGEN:

  • Lengte over alles: 34,30 m
  • Breedte (op de mal): 11,00 m
  • Holte: 5,00 m
  • Constructie diepgang: 4,25 m
  • Bollard pull: ca. 80 ton

VOORTSTUWING:

  • Hoofdmotoren: 2 x Mitsubishi S12U-MPTK, 2205 kW / 1150 rpm
  • Reintjes keerkoppelingen WAF 4566 reductie 5.5:1
  • Boegschroef: ZF TT 4004 FP hydraulisch 440 kW

HULPMOTOREN:

  • 1 x Mitsubishi S6R-MPTK 605 kW / 1800 rpm (hydrauliekset)
  • 2 x Mitsubishi 6D16T 120kVA / 1500 rpm (generatorset)

HULPWERKTUIGEN:

  • Sleeplier: Kraaijeveld KAS-60H-TR/TR
  • Dekkraan: Double D Marine Equipment B.V. Heila hydraulische knikboom marine kraan HLRM 230-4SL 9.8t – 16,50 m
  • Towing pins: Kooiman Delta Pins

Meer informatie over 'BNR 200 - Duke II'?

Neem vrijblijvend contact op met Kooiman Marine Group over 'BNR 200 - Duke II'. Wij helpen u graag verder. Uw gegevens worden vertrouwelijk en volgens de wet AVG opgeslagen en behandeld.

Algemene informatie

T +31 (0)78 61 00 477
F +31 (0)78 61 00 039
contactkooiman@kooimanmarinegroup.nl