Het type schip van de identieke Castor en Pollux is een zelfvoortstuwende split hopper barge. Het schip heeft geen eigen baggermaterieel, maar het kan worden opgevuld door een ander baggerschip (of uit een walstation) en kan zijn lading snel onder water storten. Samen met de Mustang en Duke II, twee krachtige AHTS sleepboten van Scheepswerf Gebr. Kooiman en eigendom van dezelfde opdrachtgever, zullen de schepen worden gebruikt in de olie- en gas infrastructuurwerken in de wateren ten noorden van Rusland.
De belangrijkste taak zal zijn om een beschermende laag van zand en stenen te dumpen bovenop nieuw aangelegde gaspijpleidingen op de zeebodem en voor het opvullen van onderwater geulen. De eigenaar van de schepen is MRTS JSC, een van de grootste Russische bedrijven in het uitvoeren van turnkey aanleg van onderzeese olie- en gaspijpleiding infrastructuren.
Castor en Pollux zijn ontworpen door Kooiman Engineering, het eigen ontwerp en engineering bureau van Kooiman Marine Group. De vier romp helften zijn gebouwd in Turkije, en vervolgens naar Zwijndrecht gesleept, waar de lokaal gebouwde bovenbouw er bovenop is geplaatst.
Elk van de schepen bestaat voornamelijk uit drie delen: een bovenbouw en twee bijna perfect symmetrische halve rompen. De casco's worden op hoofddek niveau met scharnieren voor en achter de trechter samengevoegd. Dichtbij de scharnieren op het hoofddek, maar ook in de bodembeplating, zorgt een mannelijke/vrouwelijke tandverbinding voor een sterke lengte verbinding tussen beide helften.
Een paar meter onder de zijscharnieren, in een uitsparing aan de buitenzijde van de hopper, zijn onderwater hydraulische cilinders geplaatst die de romp kunnen openen en sluiten. De 1500 kubieke meter trechter is voorzien van een lading monitoringssysteem om het hopper volume en gewicht te bepalen. Twee brandspuiten op de luikhoofden van de hopper kunnen het resterende zand reinigen.
De schepen hebben een ijsklasse notatie van 1C, dat het seizoen verlengd voor het werken op hoge breedtegraden. Ze zijn goedgekeurd voor gebruik in ijs tot 40 centimeter dik. Zichtbare gevolgen van de ijsklasse notatie is de grotere diameter van de schroefas en de grootte van de versnellingsbak, welke moeten de effecten van draaien in ijs moeten aankunnen. De schroeven hebben een diameter van 1800 mm.
Elke romp herbergt een Mitsubishi hoofdmotor van 940 kW bij 1.600 rpm en een MAN generatorset van 280 kVA. De uitlaten passeren een droge demper en gaan omhoog door het dek van het achterschip bij de accommodatie, door middel van omhulsels zijn die bevestigd aan de romp. Deze behuizingen worden ook gebruikt voor de luchttoevoer en luchtafvoer van de machinekamer ventilatie. De gehele elektrische installatie werd gedaan door de eigen elektro technische bureau van Kooiman Marine Group: Kooiman Scheepselektro.
1500 m³ split hopper barge, X hull, X mach, onbeperkte navigatie, aut-ums, ijsklasse 1C
Neem vrijblijvend contact op met Kooiman Marine Group over 'BNR 203 - Pollux'. Wij helpen u graag verder. Uw gegevens worden vertrouwelijk en volgens de wet AVG opgeslagen en behandeld.
T +31 (0)78 61 00 477
F +31 (0)78 61 00 039
contactkooiman@kooimanmarinegroup.nl