Afgelopen week was Kooiman Marine Group te vinden op de Offshore Energy (OEEC) 2022 en het Schuttevaer Smart Shipping Event. Twee beurzen welke volop in het teken stonden van innovatie.
Tijdens de Offshore Energy, op 29 en 30 november, stond onder meer de ontwikkeling op het gebied van waterstof centraal. Met 'Waterstof aan Boord' werkt Kooiman Marine Group samen met Koedood Marine Group om waterstof te gebruiken als brandstof voor de aandrijving van (binnenvaart)schepen. Containerschip, de msc Maas, zal op korte termijn een proefvaart maken volledig aangedreven met een waterstof-elektrisch aandrijfsysteem.
Bekijk ook het interview van Rinus Kooiman en Gertjan de Gelder.
Tijdens het Smart Shipping event, op donderdag 1 december, stond Kooiman Marine Diagnostics centraal. Het software platform waarmee diverse scheepsdata kan worden verzameld, opgeslagen en inzichtelijk kan worden gemaakt, speelt een belangrijke rol in het realiseren van kostenbesparingen. Onder andere inzicht in vaarprofielen kunnen tot significante besparingen leiden in brandstofverbruik. Praktijkvoorbeelden laten zien dat bandstofverbruik tussen dezelfde schepen op dezelfde trajecten enorm uiteenlopen. 2% besparing is hierin een voorzichtige, maar zeer realistische schatting.
Naast bovenstaande ontwikkelingen is ook aandacht besteed aan Ballast Water Treatment. Nu de IMO Ballast Water Management Convention in werking is getreden, zijn steeds meer rederijen hard op zoek naar een partij om een ballast water treatment systeem te installeren. Doordat Kooiman Marine Group alle benodigde disciplines zelf in huis heeft, waaronder Kooiman Engineering, Kooiman Scheepselektro en een eigen pijpfitterij, kan een project zoals het inbouwen van een Ballast Water Treatment systeem vrijwel volledig door Kooiman Marine Group worden opgepakt.
Gepubliceert op: 8 dec 2022
Categorie: Activiteiten
Alle berichten Achievements Activiteiten Corporate Evenementen Producten