Verlenging van binnenvaartschepen neemt toe

Door een mix van sociaal economische factoren kiezen steeds meer beunschepen ervoor om de huidige opslagcapaciteit te vergroten. Deze mogelijkheid krijgen steeds meer schepen ook geboden doordat op meer vaarwateren een grotere capaciteit wordt toegestaan.

Zo is in een rapport van Panteia te lezen dat onder andere in Waalwijk een nieuwe insteekhaven gerealiseerd gaat worden die plaats biedt aan schepen tot 135 meter en dat de Nackar in Duitsland bevaarbaar wordt gemaakt voor schepen met een lengte van 135 meter in plaats van 105 meter. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de vele.

BEUNSCHIP NOORDENDIEP

Eén van de scheepseigenaren die besloot om zijn schip te verlengen was Kees Egas, eigenaar van beunschip Noordendiep. “Mijn vorige schip had ik al verkocht, maar ik kon de ideale opvolger niet vinden. Totdat ik het schip vond waar ik nu mee vaar. In principe was alles al goed aan dit schip, behalve dat er te weinig kuub in ging. En daarmee werd hij voor de exploitatie te duur. Heel simpel gezegd moesten er meters bij,” vertelde Kees eerder in dit interview. Maar naast de Noordendiep heeft Kooiman Marine Group ook eerder het MTS Nathalie met 21 meter verlengd.

Dwarshelling

Kooiman Marine Group besloot in 2011 al in te spelen op de markt van steeds groter wordende binnenvaartschepen. Dit resulteerde onder andere in een gloednieuwe dwarshelling van 150 meter lang bij scheepswerf Kooiman Hoebee. Deze werd in 2012 feestelijk geopend door het hellen van de 13.300 ton in gewicht tellende mts Vorstenbosch met een 147m lange en 23 meter breed tellende afmeting. Ook op deze helling werd in 2021 de verlening van de Noordendiep gerealiseerd.

 

Resultaat van samenwerking

Doordat Kooiman Marine Group vele disciplines in huis heeft die komen kijken bij een conversie kan een verlening al in enkele weken voorbereid en gerealiseerd worden. “De engineers zitten bij ons letterlijk op de werf. Op het moment dat zij nog aan het tekenen zijn wordt het schip al droog gezet en beginnen de eerste werkzaamheden aan boord, van metaalbewerking tot elektra. Hierdoor sluiten alle werkzaamheden naadloos op elkaar aan en kan er snel geschakeld worden. Het verlengen van een schip is een ingrijpende gebeurtenis en dan wil je dat dit snel gebeurd tegen de afgesproken prijs. Om dit efficiënt te houden zie je dan dat tijdens de conversie direct ook andere onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden als het schip toch droog staat”, licht Ron Verschoor manager business development toe.

Gepubliceert op: 24 jan 2022

Categorie: Producten

Terug naar overzicht

Alle berichten Achievements Activiteiten Corporate Evenementen Producten