Onlangs heeft Kooiman twee Ballast Water Treatment (BWT) systemen ontworpen, ingebouwd en succesvol opgeleverd voor Amasus. De ‘Eems Transporter’ en ‘Fluvius Otter’ waren als eerste aan de beurt van de in totaal 29 schepen die op de planning staan.
Schepen nemen ballast water in om goed en veilig te kunnen varen wanneer het schip niet of deels geladen is. Jaarlijks worden er miljarden tonnen ballast water gebruikt, waarmee ook organismen over de gehele wereld worden verspreid. Dit kan voor schade zorgen in andere ecosystemen op de wereld, zowel aan de mensen die daar leven alsmede de natuur.
Een Ballast Water Treatment systeem zorgt voor het verwijderen en vernietigen van biologische organismen (zoöplankton, algen, bacteriën) uit ballastwater. Vanaf 8 september 2017 zijn schepen verplicht hun ballastwater zodanig te beheren dat in het water levende organismen en ziekteverwekkers worden verwijderd of onschadelijk worden gemaakt, voordat het ballastwater op een nieuwe locatie wordt geloosd. Dit zal de verspreiding van invasieve soorten en mogelijk schadelijke pathogenen helpen voorkomen.
Om op het bestaande ballast water leidingwerk, vaak in een krappe machinekamer, aan te kunnen sluiten wordt met behulp van laser-scanning een 3D model gemaakt van de bestaande ruimte. Vervolgens volgen aan de hand van 3D engineering (zie foto onderaan het artikel) de pipe spools die we in onze pijpfitterij computergestuurd, nauwkeurig buigen. Hierdoor kunnen we nagenoeg al het leidingwerk geheel voorbereid en gegalvaniseerd klaar hebben zodra het schip binnenkomt voor de verbouwing.
Ook de fundaties worden op voorhand gemaakt en dit pakket, samen met de equipment, wordt verzameld in een container bij ons logistiek centrum. Op deze manier staat er voor elk schip een Ballast Water Treatment inbouw pakket klaar. Dit maakt het mogelijk het systeem zowel op onze eigen werven, maar ook op andere werven, in te bouwen.
Voor Amasus moeten in een periode van drie jaar 29 van hun schepen voorzien worden van een nieuw Ballast Water Treatment systeem. Een bijzonder en uitdagend project omdat al deze schepen in bedrijf zijn en dus niet altijd in de buurt van een Kooiman werf varen. Planning is hierin essentieel. Daarom vond één van de 3D scans plaats in Zuid-Frankrijk, destijds de locatie van het schip. Dat was uiteindelijk de dichtstbijzijnde ligging om de scan uit te voeren.
Aan de hand van deze scan zijn vervolgens alle technische specificaties bepaald en is al het werk voorbereid op de werf in Zwijndrecht. Alle losse onderdelen en materialen zijn daarna per container vervoerd naar het schip, waar het hele systeem in een kort tijdsbestek kon worden ingebouwd (zie realisatiefoto onderaan het artikel). Voor opdrachtgever Amasus erg fijn omdat op deze manier het schip slechts enkele dagen uit het werk gehaald hoeft te worden.
Doordat Kooiman alle benodigde disciplines zelf in huis heeft, waaronder Kooiman Engineering, Kooiman Scheepselektro en een eigen pijpfitterij, kan er snel geschakeld worden. Iets wat in een dergelijk complex en planningsgevoelig project goed van pas komt. Voor de klant betekent dit een efficiëntere investering en kortere doorlooptijd.
Gepubliceert op: 30 mrt 2022
Categorie: Producten
Alle berichten Achievements Activiteiten Corporate Evenementen Producten