BNR 167 - Dutch Partner

dubbelschroefs knikspant sleepboot met hekrol en duwsteven

Scheepswerf Gebr. Kooiman BV heeft de twin-screw sleepboot gebouwd voor de Nederlandse sleep firma Hubregtse - v.d. Berge V.O.F. en Rederij Engelsman Towage & Salvage, Makkum. De sleepboot draagt de naam ‘Dutch Partner', een multi-purpose ontworpen sleepboot voor sleepdiensten, duwen  en diverse haven activiteiten. De sleepboot is ontworpen door Kooiman Engineering in  samenwerking met Technisch Bureau Gommers, aan de hand van technische eisen van de opdrachtgevers.

Het schip is gebouwd in een zeer korte levertijd van slechts vijf maanden, respectievelijk 4 maanden na de ondertekening van het contract tot oplevering. De engineering, de bouw van het stalen en aluminium casco, de afbouw, het leidingwerk en de complete betimmering van de accommodatie en het stuurhuis, compleet met meubilair is in eigen beheer gedaan.

De belangrijkste design kenmerken zijn een diepgang van maximaal 2,5 m in combinatie met een trekkracht van 30 ton en een grote brandstof en water opslagcapaciteit voor het uitvoeren van de taken. Het ontwerp en de bouw van de sleepboot voldoet volledig aan de regels en voorschriften van Lloyd's Register of Shipping, de klasse + 100 A1 "TUG" LMC UMS en Nederlandse Scheepvaartinspectie.

Accommodatie is geregeld voor 6 operationele bemanningsleden, maar een totaal van 8 slaapplaatsen is voorzien. Het woongedeelte bestaat uit de hut van de kapitein, de hut van de chief engineer's, twee aparte kamers voor de  bemanningsleden en twee eenpersoons hutten. De badkamer, keuken en messroom bevinden zich op vooronder dek. De accommodatie is voorzien van airconditioning, het gehele schip is voorzien van een geluid reducerende zwevend vloer systemen. Mechanische afzuiging is voorzien voor de sanitaire ruimten, de kombuis, opslag ruimtes. Aanvoer ventilatie is geïnstalleerd in de machinekamer.

In het stuurhuis is de belangrijkste controle console gelegen aan de voorzijde en is ontworpen om door één persoon te kunnen bedienen. De console bevat bedieningselementen voor de belangrijkste motoren en versnellingsbakken, motortoerental indicatoren, noodstop, groep alarm, algemeen alarm, roer controles. Radio Holland Rotterdam leverde de volledige reikwijdte van navigatie- en communicatiesystemen.

bnr_167_thumb_groot_05

TYPE SCHIP:

Dubbelschroefs knikspant sleepboot met hekrol en duwsteven. 100 A1, Tug, LMC, UMS

HOOFDAFMETINGEN:

  • Lengte over alles 27,80 m
  • Lengte loodlijnen 24,76 m
  • Breedte (op de mal) 9,50 m
  • Holte 3,10 m
  • Constructie diepgang 2,50 m

VOORTSTUWING:

  • Hoofdmotoren 2x Caterpillar 3512 B DITA
  • ZF keerkoppelingen W 7000 reductie 4,506:1
  • Totaal vermogen 1014 kW bij 1600 omw/min
  • Boegschroef Veth VT-150 elektrische boegschroef 160 kW

HULPMOTOREN:

  • 1x Caterpillar 3408 C 280 kW bij 1500 omw/min (met 350 kVA generator)
  • 2x John Deere 65 kVA

HULPWERKTUIGEN:

  • Sleeplier Maaskant M2-H2-220kN, twee trommels 2×22 ton trekkracht,
  • 2×51 ton houdkracht
  • Dekkraan Double D marine equipment B.V.
  • Heila hydraulische knikboom marine kraan HLRM 140-3S (140 tm)

Meer informatie over 'BNR 167 - Dutch Partner'?

Neem vrijblijvend contact op met Kooiman Marine Group over 'BNR 167 - Dutch Partner'. Wij helpen u graag verder. Uw gegevens worden vertrouwelijk en volgens de wet AVG opgeslagen en behandeld.

Algemene informatie

T +31 (0)78 61 00 477
F +31 (0)78 61 00 039
contactkooiman@kooimanmarinegroup.nl