BNR 170 - Edenvale

dubbelschroefs mosselkotter vissend over het achterschip

Kooiman Marine Group heeft een geschiedenis in innovatieve oplossingen. De meeste daarvan zijn wijd verspreid in de mosselsector. Op de vissersboot ”Edenvale”, een mosselschip voor een Iers bedrijf, heeft Scheepswerf Gebr. Kooiman BV een nieuw vis systeem gebouwd op het achterschip met speciale korren die aan de onderzijde geopend kunnen worden voor het lossen van de vangst.

Dit nieuwe vissysteem bestaat uit twee onafhankelijke visarmen die elektrisch op en neer bewogen kunnen worden en waarbij op elke arm een vislier gemonteerd is voor het halen en vieren van de korren. De armen zijn te vergelijken met twee grote werphengels die er voor zorgen dat de viskorren binnenboord gehesen kunnen worden tot boven de spoelbakken, maar die ook de vislijnen zo laag boven water kunnen brengen dat zeer scherp gevist kan worden met de korren.

Als er maar weinig draad gevierd wordt bij het lage trekpunt zal er ook maar weinig draad ingehaald worden, hetgeen niet alleen de viscyclus verkort maar ook beschadigingen van het mosselbed tot een minimum zal beperken. De visarmen en de lieren worden middels flinke vertragingskasten gedreven door elektromotoren welke een snel en geruisloos visbedrijf mogelijk maken.

Voor dit nieuwe vissysteem heeft scheepswerf Kooiman de traditionele mossel korren aangepast met een grote klep of meerdere kleine sluizen in de bodem zodat deze aan de onderzijde de lading mosselen of mosselzaad kunnen lossen.

De vangst wordt onder de stuurhut door geleid naar de mosselruimen maar voordat de mosselen in de ruimen, los of in big-bags, worden gestort kan onder de stuurhut in een goed tegen weer en wind beschermde ruimte de vangst worden ontdaan van onrechtmatigheden aan een 6 meter lange sorteerband. Dit zorgt voor een schone vangst en een goed beschermde bemanning.

TYPE SCHIP:

Dubbelschroefs mosselkotter vissend over het achterschip

HOOFDAFMETINGEN:

  • Lengte over alles 40,00 m
  • Lengte loodlijnen 36,75 m
  • Breedte (op de mal) 9,00 m
  • Holte 3,20 m
  • Diepgang 1,00 m (met 100% voorraden)

VOORTSTUWING:

  • Hoofdmotoren 2 x Caterpillar C18, 356 kW / 1800 rpm
  • Reintjes keerkoppelingen type WAF 144L, reductie 2,957:1
  • Boegschroef Veth elektrische boegschroef 280 kW

HULPMOTOREN:

  • 1 x Caterpillar C18 410 kW / 1800 rpm met 500 kVA Leroy-Somer generator.
  • 1 x Hatz silent pack met 30 kVA Stamford generator

HULPWERKTUIGEN:

  • Vislieren: 2 stuks Brevini lieren elk 5 ton / 60 m/min en 1,5 ton / 120 m/min, 210 m 16 mm draad in 6 lagen gedreven door 45 kW elektromotor
  • Visarmen: 2 stuks visarmen ontwerp en bouw Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V. gedreven door 45 kW elektromotor middels Brevini planetaire tandwielkast
  • Dekkraan: Double D Marine Equipment B.V. Heila hydraulische knikboom marine kraan HLRM 13-2S

Meer informatie over 'BNR 170 - Edenvale'?

Neem vrijblijvend contact op met Kooiman Marine Group over 'BNR 170 - Edenvale'. Wij helpen u graag verder. Uw gegevens worden vertrouwelijk en volgens de wet AVG opgeslagen en behandeld.

Algemene informatie

T +31 (0)78 61 00 477
F +31 (0)78 61 00 039
contactkooiman@kooimanmarinegroup.nl