BNR 171 - Stad Schoonhoven

vierschroefs veerpont

Lindtsedijk 84

3336 LE Zwijndrecht

Nederland

T +31 (0)78 61 00 477

F +31 (0)78 61 00 039

 

Contactpersoon

Rinus Kooiman

Managing Director

rinuskooiman@kooimanmarinegroup.nl

Scheepswerf Gebr. Kooiman te Zwijndrecht heeft in 2006 een veerpont “Stad Schoonhoven” voor de veerdienst tussen Schoonhoven-Gelkenes opgeleverd.

 

Bij de Veerdienst Schoonhoven BV gaan jaarlijks bijna 1 miljoen auto’s over en zo’n 800.000 fietsers. Om de continuïteit ook in de toekomst, met veilig materiaal, te kunnen waarborgen, is er destijds besloten om deze nieuwe pont te bouwen. De moderne pont heeft een autodek met een lengte van 31 meter. Dat is een meter langer dan de huidige Schoonhoven 3. De rijbanen zijn aanzienlijk breder en het motorvermogen is met 4 X 300 pk veel groter.

bnr 171 Stad Schoonhoven vierschroefs veerpont, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

Het vaartuig is getekend en ontwikkeld door Groenendijk & Soetermeer in samenwerking met Boot Expertises en de Veerdienst zelf. Voor het design is jachtontwerper Cor D Rover verantwoordelijk. Hij ontwierp het moderne aanzicht van de nieuwe pont.

 

In het ontwerp en de bouw is een compromis gevonden, de specifieke situatie ter plaatse maakt een beperkte lengte voor het afmeren, een beperkte diepgang om boven de veerstoepen te kunnen varen, een beperkte breedte om met twee ponten te kunnen varen. Een ander probleem was het beperkte budget. Er is voor een veer als dat van Schoonhoven geen enkele subsidie mogelijkheid omdat veerponten niet tot het openbaar vervoer behoren.

 

Omdat alle aandelen van de Veerdienst Schoonhoven BV in handen zijn van de Gemeente Schoonhoven, moest er een Europese aanbestedingsprocedure worden gevolgd. Vier gerenommeerde scheepswerven in Nederland schreven in waaronder Scheepswerf Gebr. Kooiman BV te Zwijndrecht die uiteindelijk de economisch meest voordelige aanbieding deed.

 

De veerpont Stad Schoonhoven is gebouwd volgens de regels en toezicht van de Inspectie verkeer en waterstaat Divisie Scheepvaart.

bnr 171 Stad Schoonhoven vierschroefs veerpont, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

GERELATEERDE PROJECTEN

Pieter Bruegel tweeschroefs veerpont, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

pieter bruegel

Veerpont

NEEM CONTACT OP OVER
VEERPONTEN

Neem direct contact op met een vertegenwoordiger van onze onderneming over de mogelijkheden van Kooiman Veerponten.

bnr 171 Stad Schoonhoven vierschroefs veerpont, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG
bnr 206 Zwerver 2, multi-purpose dp-2 support vessel werkschip, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

zwerver II

Werkschip

MEER INFORMATIE

Omdat we van werkschepen een van onze specialisaties hebben gemaakt, hebben we veel ervaring met het ontwerpen en plaatsen van dekwerktuigen en hulpwerktuigen. Meer informatie over werkschepen en Kooiman maritiem ontwerp en nieuwbouw.

Vereist

Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

Vereist

Vereist

Vereist

Nederlandse vlag Engelse vlag
bnr 171 Stad Schoonhoven vierschroefs veerpont, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

TYPE SCHIP:

Vierschroefs veerpont

 

HOOFDAFMETINGEN:

Lengte over alles 45,00 m

Lengte waterlijn 31,00 m

Breedte (op de mal) 14,55 m

Breedte o.a. 14,92 m

Holte 2,17 m

Diepgang maximaal 1,62 m

Deadweight 180 ton

Dekbelasting 25 ton/m2

 

VOORTSTUWING:

4 x Scania DI-12 59M-EMS met elke een continu vermogen van 221 kW / 1800 rpm

4 x roerpropellers HRP type 800 met straalbuis

De aandrijving en besturing zijn volledig hydraulisch, hydraulisch aangedreven generators van elk 25 kVa

 

tank capaciteiten:

Gasolie 10 m³

Smeerolie 0,3 m³

Drinkwater 2 m³

Vuile olie 1,5 m³

Hydraulische olie 0,3 m³

Vuil water 0,5 m³

 

bijzonderheden:

Gebouwd volgens de regels en toezicht van de Inspectie verkeer en Waterstaat divisie scheepvaart

Rijbanen veerpont geschikt voor maximaal 225 personen, 20-24 auto’s, zwaar vrachtverkeer

Aan BB-zijde een aparte voetgangers-fietsers rijbaan, afgescheiden van auto-vrachtwagens

Aan SB-zijde volledig verwarmde dienstruimtes, elk ook voorzien van airco installatie

Rijdekken van Bolidt slijtvaste afwerklaag voorzien

Hydraulisch bediende rijkleppen en slagbomen waarbij de rijkleppen zijn uitgerust met een draad-strakhoudsysteem

facebook, youtube en linkedin Kooiman Marine Group

Contact

Kooiman Marine Group

Lindtsedijk 84

3336LE Zwijndrecht

(t) +31 (0)78-6100477