BNR 197 - Splendid

dubbelschroefs drogelading-/containerschip binnenvaart

In opdracht van de Familie van Dijke heeft Scheepswerf Kooiman Hoebe in Dordrecht het nieuwbouw drogelading schip Splendid opgeleverd. De Splendid meet 135 x 11,45 en heeft op een diepgang van 3,50 meter een daagvermogen van 3831 ton. Het casco van de Splendid is een nieuw ontwikkeld schip naar ontwerp van Duijvendijk

Het casco werd in opdracht door de Poolse Malbo werf gebouwd. Deze werf heeft drie locaties in Polen: in Novasol, Malczyce en Stettin. De 135 meter schepen worden in twee delen gebouwd en op de grootste locatie Stettin aan elkaar gezet. Het casco van de Splendid werd in twee delen in Novasol gebouwd. De afbouw en afwerking vond plaats bij Scheepswerf Kooiman Hoebee.

bnr_197_thumb_groot_04

De ontwerpen van Van Duijvendijk genieten een goede reputatie vanwege de juiste economische verhoudingen, zoals een relatief hoog laadvermogen bij een relatief lage scheepsweerstand. Voor de Splendid heeft dat geresulteerd in een schip met een geoptimaliseerd lijnenplan dat door het MARIN in Wageningen uitgebreid werd getest. Een duidelijk zichtbaar casco detail is het scherp geveegde voorschip dat naar boven toe sterk uitloopt zodat het voordek toch veel ruimte biedt.

Een ander kenmerk is het middenschip met een holte van 4,25 meter en een ruimlengte van 99,60 voor 17 containers. Het achterschip is hoog opgebouwd waarbij de boeiing ontbreekt zodat een onderhoudsvriendelijk achterdek is gerealiseerd. Het casco kent een aantal bijzondere kenmerken in langsspant bouw met een dubbele bodem van 0,70 meter en met gebruikmaking van Hightension steel zodat er sprake is van een lichtgewicht constructie. De buikdenning is geconstrueerd uit het sterke en veerkrachtige Hardox staal (Swedish Steel) zodat ook hier gewicht op is bespaard.

Op het voor en achterschip werden boven de ledige waterlijn over een lengte van zo’n vijf meter meerdere fenderboxen in het casco aangebracht. De boxen zijn gevuld met fenders van twee materiaalsoorten. De buitenste laag is hard en min of meer slijtvast, de binnenste laag is uit een foam opgebouwd en daardoor veerkrachtig en dempend. De fenders zijn samengesteld van het zogenoemde Hakorit kunststof, een technisch rubber dat Europa breed in de maritieme wereld veel wordt gebruikt voor bijvoorbeeld bescherming van afmeerpalen, steigers en dergelijke.

TYPE SCHIP:

Dubbelschroefs drogelading-/containerschip binnenvaart

HOOFDAFMETINGEN:

  • Lengte over alles 135,00 m
  • Breedte over alles 11,45 m
  • Holte 3,90 m

VOORTSTUWING:

  • Hoofdmotoren 2 x Caterpillar 3512C
  • Totaal vermogen 3040 pk / 1800 rpm
  • Tandwielkasten 2 x Masson MM W6300 red. 5.633:1
  • Voortstuwing 2 x Wärtsilä 5-blad tiprake schroeven in HR straalbuizen Ø 1700 mm
  • Boegschroeven 1 x Veth 3-K-1400A kanalen, aangedreven door een Caterpillar C32 van 750 pk/1800 rpm
  • 1 x Veth VS 1300 met stuurrooster, aangedreven door een Caterpillar C18 van 609 pk/1800 rpm

HULPMOTOREN:

  • Generator sets 2 x Caterpillar C 4.4 elec 64 kVa geluidgedempt 220/380 V 50 Hz

HULPWERKTUIGEN:

  • Spudpaal op achter- en voorschip, hydraulisch aangedreven

BIJZONDERHEDEN:

  • Ruimlengte geschikt voor 16 x 20’ containers
  • Middenschip uitgevoerd in langsspantensysteem
  • Topconstructie middenschip vervaardigd van ‘High tensile’ staal
  • Ruimvloer van ‘Hardox’ staal
  • Vast opgestelde woning op achter- en voorschip

Meer informatie over 'BNR 197 - Splendid'?

Neem vrijblijvend contact op met Kooiman Marine Group over 'BNR 197 - Splendid'. Wij helpen u graag verder. Uw gegevens worden vertrouwelijk en volgens de wet AVG opgeslagen en behandeld.

Algemene informatie

T +31 (0)78 61 00 477
F +31 (0)78 61 00 039
contactkooiman@kooimanmarinegroup.nl