BNR 200 - Duke ii

dubbelschroefs ahts sleepboot met hekrol en duwsteven ijsklasse 1a super

Lindtsedijk 84

3336 LE Zwijndrecht

Nederland

T +31 (0)78 61 00 477

F +31 (0)78 61 00 039

 

Contactpersoon

Rinus Kooiman

Managing Director

rinuskooiman@kooimanmarinegroup.nl

Bij Scheepswerf Gebr. Kooiman is het ontwerp van de Mustang ondertussen geëvolueerd door bouw en ontwikkeling in een sterkere en grotere anchor handling tug supply (AHTS) vaartuig, dat volledig tot uiting kwam in de in 2011 geleverde Norne. Uiterst tevreden met de prestaties van de Mustang, besloten de eigenaren van Probus Mare dezelfde bouwer te contracteren voor een nieuw schip, dat de Duke II zou worden genoemd.

 

De werf heeft ten opzichte van de al hoge status van de Norne een verbeterde ijsklasse ingesteld naar 1A Super, naar de Fins-Zweedse ijsklasse ratings. Dit is de hoogste ijsklasse waardering verkrijgbaar voor een AHTS, en de laatste stap voordat het een ijsbreker-status zou hebben. Het maakt het mogelijk voor het vaartuig om te werken in moeilijke ijscondities zonder hulp  van een ijsbreker. Hoewel de rompvorm en de aandrijflijn van de Norne ongewijzigd kon blijven, waren heel wat aanpassingen nodig om deze hoge waardering te bereiken.

bnr 200 Duke2 dubbelschroefs ahts sleepboot, hekrol, duwsteven, ijsklasse 1a super, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

Zowel de Mustang en Duke II zijn werkzaam in de olie- en gasindustrie, waar ze werken als een veelzijdig support schip door het instellen en ophalen van ankers, het trekken van pontons en het leveren van kleine hoeveelheden brandstof of containers. Met haar hogere ijsklasse rating, is de verwachting dat de Duke II het werk seizoen in de lente en de herfst kan verlengen.

 

Een belangrijk aspect van de ijsklasse rating is de eis dat de voortstuwing installatie in staat moet zijn om te gaan met aanzienlijke effecten van ijsblokken die tegen de propellers komen. Dit resulteerde in een verhoogde schroefas diameters (260-335 mm) en aanzienlijk grotere versnellingsbakken, die daardoor bijna groter werden dan de hoofdmotoren. De roerassen zijn ook dikker en de stuurinrichting is krachtiger, wat manoeuvreren sneller maakt. Aan de achterrand van elk roer voorkomt een een ijs-mes dat bij achteruit varen blokken ijs tussen het roer en de romp komen te zitten.

 

Voor de kosten efficiëntie, werd de romp van Duke II gebouwd in Tsjechië, waarna de afbouw plaats vond op de overdekte sleephelling bij Scheepswerf Gebr. Kooiman in Zwijndrecht. Als gevolg van full-service aanpak van de werf, waar bijna alle aspecten van de scheepsbouw intern leverbaar zijn, blijven de communicatielijnen kort, wat bijdraagt ​​aan efficiency, klanttevredenheid en verminderde bouwtijd.

bnr 200 Duke2 dubbelschroefs ahts sleepboot, hekrol, duwsteven, ijsklasse 1a super, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

GERELATEERDE PROJECTEN

bnr 191 Norne dubbelschroefs knikspant sleepboot met hekrol, duwsteven ijsklasse 1c, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

norne

Sleepboot

NEEM CONTACT OP OVER
SLEEPBOTEN

Neem direct contact op met een vertegenwoordiger van onze onderneming over de mogelijkheden van Kooiman Sleepboten.

bnr 200 Duke2 dubbelschroefs ahts sleepboot, hekrol, duwsteven, ijsklasse 1a super, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG
bnr 190 Dutch Pearl dubbelschroefs  knikspant sleepboot met hekrol en duwsteven, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

Dutch pearl

Sleepboot

MEER INFORMATIE

Omdat we van sleepboten en werkschepen een van onze specialisaties hebben gemaakt, hebben we veel ervaring met het ontwerpen en plaatsen van dekwerktuigen en hulpwerktuigen. Meer informatie over sleepboten en werkschepen en Kooiman maritiem ontwerp en nieuwbouw.

Vereist

Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

Vereist

Vereist

Vereist

Nederlandse vlag Engelse vlag
bnr 200 Duke2 dubbelschroefs ahts sleepboot, hekrol, duwsteven, ijsklasse 1a super, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

TYPE SCHIP:

Dubbelschroefs AHTS sleepboot met hekrol en duwsteven ijsklasse 1A super

 

HOOFDAFMETINGEN:

Lengte over alles: 34,30 m

Breedte (op de mal): 11,00 m

Holte: 5,00 m

Constructie diepgang: 4,25 m

Bollard pull: ca. 80 ton

 

VOORTSTUWING:

Hoofdmotoren: 2 x Mitsubishi S12U-MPTK, 2205 kW / 1150 rpm

Reintjes keerkoppelingen WAF 4566 reductie 5.5:1

Boegschroef: ZF TT 4004 FP hydraulisch 440 kW

 

HULPMOTOREN:

1 x Mitsubishi S6R-MPTK 605 kW / 1800 rpm (hydrauliekset)

2 x Mitsubishi 6D16T 120kVA / 1500 rpm (generatorset)

 

HULPWERKTUIGEN:

Sleeplier: Kraaijeveld KAS-60H-TR/TR

Dekkraan: Double D Marine Equipment B.V. Heila hydraulische knikboom marine kraan HLRM 230-4SL 9.8t – 16,50 m

Towing pins: Kooiman Delta Pins

facebook, youtube en linkedin Kooiman Marine Group

Contact

Kooiman Marine Group

Lindtsedijk 84

3336LE Zwijndrecht

(t) +31 (0)78-6100477