Nederlandse vlag Engelse vlag

BNR 209 - RPA8

hybride patrouillevaartuig met onderwater spoiler

Scheepswerf Gebr. Kooiman BV heeft een nieuw patrouillevaartuig geleverd aan het Havenbedrijf Rotterdam N.V. (HBR). Het schip, RPA 8, is een hybride patrouillevaartuig dat zowel op diesel als diesel-elektrisch kan varen. Het schip veroorzaakt aanzienlijk minder golfslag en is beduidend zuiniger dan vergelijkbare schepen in dit segment.

BNR 209 RPA8, hybride patrouillevaartuig, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group

Het ontwerp van het schip is een flinke stap vooruit in het scheepsontwerp voor dergelijke schepen. Het schip is uniek door een combinatie van Van Oossanen's Fast Displacement Hull Form (FDHF) en een onderwater spoiler, genaamd Hull Vane®. Het verdere ontwerp van het schip is gemaakt door Kooiman Engineering B.V. te Zwijndrecht. In zeer nauwe samenwerking met HBR is het ontwerp verder uitgewerkt, waarbij zeer hoge eisen gesteld zijn aan ergonomie, werkomgeving, uitzicht en veiligheid.

 

Het aluminium schip (25,0m lang, 5,4m breed en een diepgang van 1,36m) is uitgerust met twee hoofdmotoren van 382kW, 2 permanent magneet motoren van 175 kW en een generator van 50kVA. Het schip kan een maximale snelheid behalen van 35 km/h op diesel en 22 km/h met gebruikmaking van de hybride voorstuwing. Het schip is uitgerust met een uitlaatgassen nabehandelingsinstallatie en roetfilters.

 

Efficiëntie voordelen:

  • De RPA 8 heeft maar 60% van het vermogen, van haar voorganger, de RPA 1 nodig (2x 382 kW versus 2 x 634 kW) om dezelfde snelheid van 35 km/h te halen.
  • Door de combinatie van de unieke rompvorm, de Hull Vane en de hybride installatie verbruikt de RPA 8 40% minder brandstof dan de RPA 1 & 2
  • De Hull Vane geeft een brandstofbesparing van 22% op topsnelheid
  • De Hull Vane geeft een weerstandsvermindering van 20% bij 20 km/h en bij die snelheid een brandstofbesparing van 25%.
  • Voor de verwarming van de RPA 8 wordt gebruik gemaakt van de restwarmte van de hoofdmotoren.
  • Met de hybride voorstuwing wordt op lage snelheid één hoofdmotor uitgeschakeld. Een permanent magneetmotor werkt dan als dynamo en zorgt voor de aandrijving van zowel de andere schroef via de andere permanent magneetmotor als het boordnet, waardoor slechts 1 goed belaste dieselmotor alles draaiende houdt.

 

Milieu aspekten:

  • De hoofdmotoren zijn voorzien van een uitlaatgassen nabehandelingsinstallatie.
  • De havengenerator is voorzien van een roetfilter.
  • Op de maximale snelheid in hybride modus (22 km/h) heeft de RPA 8 een Nox uitstoot van maar 90 mg/m3. Wanneer dezelfde snelheid gevaren wordt in conventionele modus (2 diesels) is de uitstoot inclusief nabehandeling 280 mg/m3.
  • Minder weerstand, is minder vermogen, is minder brandstof, is minder uitstoot.

 

Scheepswerf Gebr. Kooiman B.V. heeft in eigen beheer het casco en de complete afbouw verzorgd. Kooiman Scheepsinterieurbouw B.V. heeft de aftimmering van het schip verzorgd.  Het schip is gebouwd onder de eisen van Bureau Veritas en is voorzien van groen paspoort.

 

 

Video's

TYPE SCHIP:

hybride patrouillevaartuig met onderwater spoiler

 

HOOFDAFMETINGEN:

Lengte over alles: 25,00 m

Breedte (op de mal): 5,40 m

Holte (op de mal): 3,10 m

Diepgang (kiel): 1,36 m

 

VOORTSTUWING:

Hoofdmotoren: 2 x 382 kW

Boegschroef: 1 x 55 kW

Haven generator: 1 x 50 kVA

Permanent Magneet motoren: 2 x 175 kW

Max snelheid (diesel): 35 km/h

Max snelheid (hybride): 22 km/h

 

ACCOMMODATIE:

Bemanning: max. 7 personen

 

tank capaciteiten:

Brandstof: 2.6 m3

Drinkwater: 0.34 m3

Zwart en Grijs water: 0.57 m3

 

ERGONOMIE:

De hele stuurhut en verblijf zijn ontworpen met behulp van een ergonoom.

Door het minimaliseren van de raamstijlen heeft de bemanning een panoramisch zicht.

Door het toepassen van luchtvering onder de stuurhut is het schip uitermate stil. In de stuurhut is een geluidsniveau gemeten bij 100% vermogen van slechts 49 dB(A). Dit is vergelijkbaar met het geluidsniveau van een rustig kantoor of een regenbui.

 

GOLVEN:

De RPA 8 wekt in patrouillevaart (20 km/h) golven op van maar 29 cm hoog. De RPA 1 & 2 wekken op deze snelheid golven op van 58 cm.

Hybride patrouillevaartuig RPA8

Time Lapse nieuwbouw RPA8

Hybride patrouillevaartuig RPA8

Proefvaart en waterverplaatsing

RPA 8 nieuw hybride patrouillevaartuig Kooiman Marine Group

Voor duurzame haven

BNR 209 RPA8, hybride patrouillevaartuig, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group
BNR 209 RPA8, hybride patrouillevaartuig, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group
BNR 209 RPA8, hybride patrouillevaartuig, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group

Neem direct contact op met een vertegenwoordiger van onze onderneming over de mogelijkheden van Kooiman patrouillevaartuigen.

Omdat we van werkschepen en patrouillevaartuigen een van onze specialisaties hebben gemaakt, hebben we veel ervaring met het ontwerpen en plaatsen van dekwerktuigen en hulpwerktuigen. Meer informatie over patrouillevaartuigen en Kooiman maritiem ontwerp en scheepsbouw.

NEEM CONTACT OP OVER
PATROUILLEVAARTUIGEN

GERELATEERDE PROJECTEN

MEER INFORMATIE

Lindtsedijk 84

3336 LE Zwijndrecht

Nederland

T +31 (0)78 61 00 477

F +31 (0)78 61 00 039

 

Contactpersoon

Rinus Kooiman

Managing Director

rinuskooiman@kooimanmarinegroup.nl

Vereist

Vereist

Formulier verzenden...

Er is een fout opgetreden in de server.

Formulier ontvangen.

Vereist

Vereist

Vereist

pieter bruegel

Veerpont

zwerver II

Werkschip

Pieter Bruegel tweeschroefs veerpont, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG bnr 206 Zwerver 2, multi-purpose dp-2 support vessel werkschip, scheepsontwerp en scheepsbouw door Kooiman Marine Group KMG

Contact

Kooiman Marine Group

Lindtsedijk 84

3336LE Zwijndrecht

(t) +31 (0)78-6100477

facebook, youtube en linkedin Kooiman Marine Group